Ökad inkomst för Betsson och Spelmonopolets framtid

30 apr 2014 | 02:33 Skribent: Jessica Johansson

Anledningen till att vi har ett spelmonopol i Sverige idag är att skydda folkhälsan från ett ökat spelberoende, men vissa menar att det är ett kostsamt och ineffektivt sätt att hantera problemet. Många funderar på hur länge det svenska spelmonopolet kommer att finnas kvar och hur fri konkurrans skulle påverka marknaden. En indikation kan vara hur det står till med svenska spelbolag idag.

Betssons kurva för casinospel växte med 14% till 372 miljoner kronor under första kvartalet i år, vilket motsvarar 64% av de totala intäkterna. Betting på sport växte med 7% till 176 miljoner kronor, men hade det inte varit för den negativa valutakursen hade tillväxten varit 19%. Intäkterna på pokerspel minskade från 23,5% till 23,4%, det förklarar Betsson med att de ”avslutade sitt sammarbete med olönsamma pokerkunder”. Bolagets övriga intäkter föll till 7,4 miljoner kronor, alltså med nära två tredjedelar.

Inkomsten för spel i mobiltelefoner ökade med 45% jämfört med de sista tre månaderna av 2013 och otroliga 885% jämfört med förra året. Betsson tog nyligen över holländska Oranje och håller på att utveckla en ny produkt för spel i mobilen.

Under årets första kvartal sjönk den aktiva kundkretsen med 24%. Betsson ser positivt på detta och gav kommentaren att antalet kunder som gjort en insättning under samma period ”visar tecken på en positiv utveckling” och att de framöver vill lägga mer vikt på ”spelare som skapar mervärde för företaget snarare än på gratiskampanjer”. Vilket man kan tolka som att de vill fokusera på färre spelare som gör fler och större insättningar, snarare än att ha många spelare på gratisomgångar och så vidare.

Svenska Spel får ökat förtroende                                 

Det går inte lika bra för Svenska Spel ekonomiskt. Hos dem minskade intäkterna med 186 miljoner kronor under första kvartalet i år jämfört med förra året, vilket motsvarar en nedgång av 7,5%.

– De minskade intäkterna är väntade och ett resultat av att vi stärkt vårt spelansvar, förklarar bolaget. Man tror att utvecklingen kommer fortsätta i samma riktning under en period framöver.

Samtidigt har Svenska Spel det mest betrodda varumärket på marknaden. Hela 61% av svenskarna har en ganska eller mycket positiv inställning till det statliga bolaget, vilket är en ökning med 2% jämfört med fjolårets första kvartal. Nyligen har de även beslutat att finansiera en studie på Lunds Universitet för att reda ut hur stort problemet med spelmissbruk egentligen är. Forskningen kommer att kosta 2,5 miljoner kronor per år under fem år, och kan förlängas om spelmonopolet behålls.

Påtryckningar från EU

Under hösten förra året la EU-kommissionen fram en formell begäran till Sverige att se till att spelmonopolet ska följa EU:s regler gällande fri rörlighet av tjänster. Det var i samband med att man ifrågasatte hur spelmonopol sköttes i flera medlemsländer. Man tycker inte att Sverige reglerar spelandet för svenskar på ett konsekvent och systematiskt sätt, och att Svenska Spel inte är tillräckligt kontrollerade av staten. Internet har gett nya möjligheter för svenskar att spela på svenska casinon baserade i utlandet, vilket helt har förändrat marknaden för spel och betting.

Under våren 2010 arbetade regeringen, efter påtryckningar de redan fått från EU, med ett nytt valförslag. Man tänkte sig en uppstramning av regelverket, bland annat gällande tillsyn och sanktioner, åldersgränser, regler för marknadsföring och reklam, dels att privata bolag enligt licensavtal skulle få erbjuda vadslagning på till exempel sport. Om inte andra spelformer, som till exempel poker, skulle ha inkluderats i valförslaget kom en analys gjord av spelbolaget Ladbrokes fram till att ett licenssystem för vadslagning är ointressant för privata bolag. Lagförslaget skulle ha trätt i kraft i juli samma år, men man sköt upp det till efter riksdagsvalet den hösten på grund av att frågan var ”komplex och hade många dimensioner”, som en pressekreterare för regeringen själv uttryckte det.

Det svenska spelmonopolets öde är fortfarande oklart och kommer troligen inte att bli tydligare innan riksdagsvalet i år. Carin Kappe på finansdepartementet har flaggat för att regeringen nu vill stärka monopolet vi har idag. Kritik har förekommit mot den stora ökningen av marknadsföring för Svenska Spel under de senaste åren. Det är bland annat EU som påpekat att reklam motverkar monopolets syfte, att begränsa svenskarnas spelande. Alltså kan man tänka sig att staten bland annat vill skära ner på reklambudgeten.

 

Jessica Johansson
Läs mer om Skribenten Jessica Johansson

Skribent för Casinotop10.se

Omsättningskalkylator

Progressiva jackpottar